Manětín

Typ stavby:
Kraj:Plzeňský
Okres:Plzeň-sever
Stav objektu:v provozu
Autor:Amalasuntha

Popis objektu

Ocelový příhradový most je jednou z nejstarších staveb svého druhu v Plzeňském kraji. Na severní straně pokračuje kamenným mostkem přes náhon. Toto předmostí, most a 41 kamenných patníků je od června 2014 prohlášeno za národní kulturní památku s katalogovým číslem 1615179835. Dnes most využívají pěší a cyklisté, vjezd aut na most je zakázán. Je zajímavou technickou památkou a připomíná původní trasu významné komunikace (silnice II/205 a II/201). 

Přes město Manětín teče Manětínský potok, přes který v západní části města vedou dva mosty. Starší je ocelový a mladší železobetonový. Oba mosty se nachází u barokního kostela sv. Barbory, kudy vedla stará cesta od Mladotic a Plas. Od roku 1835 zde stála původní most na dvou dřevěných pilířích a třech dubových kozách. V roce 1885 byl nahrazen ocelovým příhradovým mostem na kamenných pilířích. Ten postavil Alois Hájek z Písku podle projektu Karla Třebického. Dodnes se na mostě dochovaly štítky (český a německý) s nápisem „Pražské akciové strojírny“, která most zhotovila. Stavba byla zahájena 8. června 1885 a dokončena 30. září téhož roku. Na začátku 20. století byla zahájena výstavba nové okresní silnice z Manětína do Mladotic, která se přizpůsobila nové autobusové dopravě, ta nakonec nahradila nerealizovanou železniční přípojku. Proto byl vedle postaven nový železobetonový trámový most, dokončený v roce 1930, který nyní stojí cca 20 metrů vedle ocelového. 

 Most je přímý o 1 poli o rozpětí 28,0 m, s ocelovou nosnou konstrukcí s příhradovými hlavními nosníky a se střední mostovkou. Celková délka hlavního nosníku je 28,4 m, výška 2,4 m. Celková šířka ocelové nosné konstrukce je 4,2 m. Mostovka provedena z fošen. Opěry jsou kamenné, líc proveden z pravidelně opracovaných pískovcových kvádrů. Na obou koncích mostu (na vnitřní straně příhradových nosníků) se dochovaly výrobní štítky s textem Pražská akciová strojírna dříve Ruston a sp. v Praze 1885 / Prager Maschinenbau – Actien – Gesellschaft Vormals Ruston & Comp. Prag 1885.

Kamenný mostek přes náhon je situován na severním předmostí, tvořeném sypaným tělesem silnice, které dosahuje nejvyšší výšky cca 2,5 m právě nad náhonem. Půlkruhově zaklenutý propustek délky cca 11 m, šířky cca 2 m. Proveden je z pravidelně opracovaných pískovcových kvádrů a klenáků. Výšku nelze zjistit pro značné zanesení náhonu. Náhon vytéká z Manětínského potoka a přivádí vodu k Vuršovu mlýnu na východním okraji Manětína. 

Soubor 41 kamenných patníků se dochoval na severním (36) a jižním (5) předmostí. Patníky jsou kamenné (pískovcové) čtvercového průřezu 0,3 x 0,3 m a výšky cca 1,2 m.

Zdroje, citováno 27. 12. 2018
https://pamatkovykatalog.cz/?element=18122542&action=element&presenter=ElementsResults
https://www.pamatkopin.cz/pamatky/pamatka/520-plzensky-kraj/okres-plzen-sever/manetin/2299-silnicni-most-v-manetine
https://www.geocaching.com/geocache/GC6FCBH_stary-most-v-manetine?guid=be2b1f24-8e28-4a15-b8ef-e87068ddb882

 

Mapa

Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.

Komentáře

Zatím nebyly přidány žádné komentáře.


Přidat komentář

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.

Podobné objekty

Chrást

Horní Kozolupy – železniční most u sirné...

Chotěšov/Mantov - most uhelné vlečky Stod...

Rechle