O nás
Hlavním záměrem projektu MOSTY A TUNELY je postupné vytváření databáze mostních a tunelových staveb na území České republiky, která by trvale uchovávala svědectví o jejich podobě a funkci.
OKOLNOSTI VZNIKU PROJEKTU A JEHO CÍLE
Projekt MOSTY A TUNELY vznikl v roce 2012 a stojí za ním skupina nadšenců (zpravidla historiků, absolventů ČVUT aj). Zprvu byl zastoupen jako volnočasová facebooková stránka sloužící pro popularizaci zajímavých staveb tohoto druhu. To však poměrně záhy přestalo naplňovat ambice zakladatelů, a tak i na základě ohlasů veřejnosti jsme se rozhodli přistoupit k postupnému vytváření podrobného přehledu těchto staveb členěných do různých kategorií. Výsledkem je současný projekt databáze mostů a tunelů v České republice, který byl spuštěn v první polovině roku 2017.
K vytvoření databáze mostů a tunelů nás vedla celá řada okolností. Česká republika patří v rámci Evropy mezi země s nejhustší sítí komunikací a tomu s ohledem na konfiguraci území odpovídá i počet dopravních staveb různého stáří, typů či provedení. Stovky těchto objektů jsou dnes chráněny jako technické památky, všechny, včetně těch nejnovějších, pak přináší svědectví o dovednosti našich předků nebo poskytují obraz o stavitelském umění soudobé společnosti. U některých obdivujeme jejich monumentálnost, u jiných stáří a historickou krásu, další využíváme denně při našem cestování, aniž bychom si to vůbec uvědomovali. Desítky dopravních staveb mění ročně díky modernizacím svůj vzhled nebo funkci, jiné pro své stáří zmizí navždy nebo jsou nahrazeny zcela novými objekty. Souhrnně však dosud všechny tyto změny nejsou zaznamenávány.
Významným motivem pro realizaci databáze byla skutečnost existence podobných projektů. Obdobné a úspěšně provozované elektronické soupisy dnes mají např. mlýny, komíny, tovární budovy a industriální stavby nebo jiné technické památky. Oblíbená Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku od Dušana Josefa, převedená před mnoha lety do základní elektronické verze, je stále dostupná on-line, ale obsahuje jen část mostů (pouze mostů) na našem území s minimem doprovodného materiálu. Navíc již neodpovídá dnešním možnostem ani požadavkům na moderní elektronickou databázi. Přesto zejména literární díla Dušana Josefa představují dodnes základní pomůcku pro souhrnnou orientaci ve sledované problematice.
Za klíčovou je pak nutné vnímat skutečnost, že databáze mostů a tunelů je od samého počátku konstruována tak, aby bylo možné do jejího vytváření zapojit širokou veřejnost. Každý má tak možnost přispívat a stát se aktivním spoluautorem. Začít tak můžete i vy, ať už zmapováním mostů a tunelů ve vašem okolí, nebo přidáním objektů, na které narazíte při vašich cestách.
Modelové příklady novodobých proměn
Vyšehořovice, okr. Praha-Východ
Likvidace historického mostu z roku 1836 a následná výstavba nového železobetonového mostu přes potok Výmola.
Most představoval jeden z posledních dochovaných dokladů mostního stavitelství 1. poloviny 19. století v regionu. Dlouhodobým odkládáním celkových oprav a zvýšenou intenzitou těžké dopravy po místní komunikaci dospěl postupně původní most do havarijního stavu. Situaci umocnily lokální povodně v roce 2013, kdy byl objekt po obhlídce statikem pro veškerou dopravu uzavřen. Ve snaze zachránit most v původní podobě podal Národní památkový ústav návrh na prohlášení díla nemovitou kulturní památkou, což však Ministerstvo kultury zamítlo. V první polovině roku 2015 tak byl objekt zbořen a nahrazen zcela novou železobetonovou stavbou.
Loukov/Žďár, okr. Mladá Boleslav
Likvidace inundačního mostu z roku 1924 v záplavovém území řeky Jizery a následná výstavba nového železobetonového mostu.
V roce 2014 bylo přistoupeno k rekonstrukci inundačního mostu na hranicích Středočeského a Libereckého kraje v katastrech obcí Loukov a Žďár. Během rekonstrukce ale došlo ke zřícení části kleneb a práce musely být přerušeny. Stav byl natolik špatný, že bylo přistoupeno k celkovému odstranění původního objektu a těsně na konci roku 2015 byl zprovozněn zcela nový železobetonový most.
Hranice-Slavíč, okr. Přerov
Nevyužívaný železniční tunel z roku 1847
Tunel byl zprovozněn v roce 1847 jako součást Severní dráhy císaře Ferdinanda a sloužil svému účelu do roku 1895. Od té doby v něm neprojel žádný vlak, přesto se zachoval do dnešních dnů. Objekt je v majetku obce Slavíč (dnes součást města Hranice na Moravě) a od roku 1963 je vyhlášen technickou památkou.