Typ stavby: | Železniční mosty |
---|---|
Kraj: | Ústecký |
Okres: | Děčín |
Stav objektu: | v provozu |
Autor: | DalniceD8 |
Ocelový most spojující Děčín a Prostřední Žleb byl "Rakouskou severozápadní drahou" vybudován v letech 1873 - 1874 dle konceptu a plánů Konrada Wilhelma Hellwaga a Eudarda Gerlicha. Vzletně býval nazýván "Vodní branou Českosaského Švýcarska". 252 metrů dlouhý most o čtyřech polích se třemi pískovcovými pilíři a ocelovou příhradovou konstrukcí se spodní mostovkou, v úhlu cca 45 st. přes řeku, vystavěla vídeňská firma Gebrüder Klein a Schmoll & Gaetner jako jednokolejný, ač tomu pilíře na první pohled neodpovídají (byly stavěny zcela novou moderní metodou pomocí kesonů, za pomoci korečkových rypadel a automatické lopaty), každopádně však velice pomohly při výměně ocelové konstrukce za novou (větší nároky na zatížení) v roce 1927. Součástí mostu bylo i vedení trubek s pitnou vodou od pramenů v Horním Žlebu a Čertově vodě do Děčína. V době výstavby se jednalo o největší most na našem území. V Prostředním Žlebu byly vybudovány čtyři seřaďovací koleje, lokomotivní remíza, vodní pumpa, sklad na uhlí a obydlí pro úředníky. Pilíře mostu byly v roce 2013 poškozeny povodněmi a v roce 2015 tak musely být opraveny. Most jako takový je krom své důležitosti i zajímavým krajinotvorným prvkem a je kulturní památkou ČR. V roce 2022 jej čeká kompletní rekonstrukce včetně výměny ocelové příhradové konstrukce.
Fotogalerie současných i historických pohledů na most na mém webu zde >>>
http://de88.cz/D88/turistika/decin-zlebsky-most.htm
Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.
Zatím nebyly přidány žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.