Typ stavby: | Železniční mosty |
---|---|
Kraj: | Liberecký / Středočeský |
Okres: | Liberec |
Stav objektu: | v provozu |
Autor: | Jen |
Ocelový, příhradový, železniční most přes řeku Jizeru mezi obcemi Loukov a Svijany. Železniční trať 070 Praha - Turnov.
Vedle celkem pěti silničních mostů, které v místech mezi obcemi Žďár, Loukov, Svijany a Příšovice přecházejí řeku Jizeru, se v jejich těsném sousedství nacházejí i tři ocelové železniční mosty. Především prostřední z nich představuje svým vzhledem a mohutností velkolepé dílo a dominantu krajiny.
Trať Praha – Turnov byla zprovozněna v roce 1865. Její součástí byly i těžké litinové železniční mosty přes Jizeru u Bakova nad Jizerou a Svijan – Podolí. Ty však již po třech letech provozu nevyhovovaly bezpečnosti provozu. Nahrazeny byly novými mosty ze svářkového železa až v letech 1884–1885. Po vzniku republiky v roce 1918 intenzita dopravy na drahách stále zesilovala a zmiňované mosty opět nevyhovovaly, tentokrát z hlediska únosnosti. Proto bylo rozhodnuto i o jejich postupné výměně za mohutnější konstrukce. S ohledem na důležitost tratě a tedy požadavku minimálního omezení provozu se jednalo o nelehký úkol.
Jako první přišel v roce 1923 na řadu hlavní most přes Jizeru. Tu tvoří dvě mohutné příhradové konstrukce o rozpětí 50 m, vážící celkem 407 tun. Říční pole dodala ČKD a na své místo ho konstruktéři zasunuli po ocelových koulích. Zátopové pole vyrobila plzeňská Škodovka, která jej na přesné místo určení dopravila pomocí vozíků a kolejnicové dráhy upevněné na pilotách. Obě pole byly definitivně upevněny 13. února 1923 za velkého zájmu obyvatel z blízkého i širokého okolí. Zajímavost představuje zvažovaná myšlenka druhotného použití původních ocelových mostů z roku 1885 jako náhrady za nevyhovující silniční mosty u Mohelnice nad Jizerou a Bakova nad Jizerou. K tomu však nedošlo, na obou zmiňovaných místech byly později postaveny moderní železobetonové silniční mosty.
V roce 1925 došlo k výměně dalších dvou inundačních mostů, které se nachází před a za hlavním mostem přes Jizeru. Oba shodné mosty měří 30 m a dohromady váží 153 tun. Vyrobila je mostárna Ippen v Hradci Králové a na své místo byly umístěny 9. dubna a 16. června 1925.
Všechny mosty bez větších úprav či oprav fungují dodnes a brzy tomu bude již 100 let. Na jižní podpěře mostu přes Jizeru se navíc dochovaly velmi cenné informace – vyryté rysky a datace výšky hladiny Jizery při různých povodních. Nejstarší záznam je z roku 1888.
Na jižní podpěře jsou dosud patrné značky výšky hladiny Jizery při povodních - 3. 8. 1888, 24. 7. ????, 30. 7. 189?.
Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.
Zatím nebyly přidány žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.