Zajímavosti

  • Železniční viadukt v Červené nad Vltavou

    Železniční most v Červené nad Vltavou převádí jednokolejnou trať z Tábora do Písku přes vzdutou hladinu Vltavy přehradní nádrže Orlík. Most byl postaven v letech 1886–1889. Poprvé v českých zemích bylo užito u středního pole letmé montáže bez použití podpůrného lešení. Bylo použito jeřábů s vyloženými rameny, které pojížděly po horních pásech již hotových nosníků.

  • Nejdelší dřevěná krytá lávka je v Českém Krumlově

    Dřevěná, věšadlová, krytá lávka ve tvaru písmene L přes řeku Vltavu v Českém Krumlově – Novém Spolí představuje nejdelší dřevěnou krytou lávku v České republice. Její rozměry činí: délka 116 m (s předmostím), šířka 2,7 m, výška 4 m. Lávka převádí šikmo místní komunikaci a vodovodní řad a je posazena na šesti pilířích (z toho dva krajní tvoří pobřežní pilíře) a je pod ní na jižní straně zřízen jez. Je krytá valbovou sedlovou střechou opatřenou dřevěným štípaným šindelem. Do výšky 2,7 m je kryta bedněním. Současná podoba lávky pochází z roku 1798 (významná rekonstrukce proběhla v letech 1986-1987 a 2011). Lávka je chráněnou kulturní a technickou památkou.

  • Nejstarší železniční most v Evropě

    V letech 1828–1932 byla z Českých Budějovic do Linze vybudována první dráha (koněspěžná) na evropském kontinentě. Pokud se z mostních staveb této tratě do dnešních dnů dochovaly nějaké pozůstatky, většinou se jedná o kamenné podpěry. Výjimku představuje most u Holkova, který je součástí ukázky krátkého úseku obnovené dráhy a dnes tak představuje nejstarší železniční most v Evropě.

  • Známý pohádkový most u Podsemínského mlýna

    V Českém ráji, v přímém sousedství tzv. Podsemínského mlýna nalezneme tento kamenný most převádějící místní komunikaci přes říčku Žehrovku. Most lze spatřit v několika filmech, např. v komedii Marie Poledňákové „Jak dostat tatínka do polepšovny“ (1978), Kletba bratří Grimmů (2005) nebo o „Uloupené divožence“ (2007). V roce 2016 se most nachází v havarijním stavu a vstup na něj je pouze na vlastní nebezpečí.