Typ stavby: | Železniční mosty |
---|---|
Kraj: | Liberecký |
Okres: | Česká Lípa |
Stav objektu: | v provozu |
Autor: | Ruda |
Nachází se na železniční trati 087 (Lovosice – Česká Lípa). Tato trať byla, za účelem zásobování Liberecka uhlím ze Severočeské uhelné pánve, zprovozněna v roce 1898, investorem byla Společnost Ústecko-teplická dráha (A. T. E.).
Původní trasování železnice vedlo údolím přírodní památky Peklo, proti čemuž se ostře ohradila místní veřejnost a vlastivědný spolek. Došlo tedy ke změně projektu a hluboké údolí Robečského potoka bylo překonáno mostem nedaleko osady Karba.
Jedná se o kombinovaný most délky cca 260 metrů, který je cca v 1/3 délky skalním ostrohem rozdělen na 2 části. Tu větší, přes údolí Robečského potoka, tvoří 3 kamenné pilíře s 2 ocelovými příhradovými trámovými konstrukcemi s horní mostovkou, na níž navazují 3 kamenné klenby, založené na skalním výčnělku. Druhou menší část tvoří další tři kamenné klenby, mezi nimiž je uložena třetí příhradová trámová konstrukce. Most se nachází ve směrovém oblouku a mostovka je v nejvyšším místě cca 25 metrů nade dnem údolí.
Most byl vystaven za pouhý 1 rok (1897–1898) a ocelové nýtované konstrukce dodala Pražská železářská společnost. Stavitelem tohoto úseku byly firmy Bratři Redlichové a Berger. V roce 2013 prošel viadukt rekonstrukcí a v současnosti je pod památkovou ochranou jako technická památka. Nedaleká železniční zastávka (dříve stanice) Zahrádky zvítězila v anketě Nejhezčí nádraží roku 2009.
Zdroje:
Josef Schrötter, Bohuslav Fultner: Železnicí přes mosty a tunely, 2016
Internetový portál Wikipedia (Železniční trať Lovosice – Česká Lípa)
Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.
Zatím nebyly přidány žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.