Typ stavby: | Silniční mosty |
---|---|
Kraj: | Jihočeský |
Okres: | Tábor |
Stav objektu: | v provozu |
Autor: | Amalasuntha |
Řetězový most pro pěší a silniční dopravu byl postaven v letech 1847–1848 Vojtěchem Lannou podle návrhu Ing. Bedřicha Schnircha. Původně přemisťoval Vltavu mezi obcemi Podolsko a Temešvár. V roce 1959 byl zapsán do Ústředního seznamu kulturních památek. Svému účelu sloužil do roku 1960, poté bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a přenesení jinam, neboť údolí se plánovalo zatopit vodou po dostavbě orlické přehrady a nad starým mostem od roku 1940 stál již nový železobetonový most. Pro nové umístění mostu bylo vybráno údolí řeky Lužnice u obce Stádlec na silnici 3. třídy do Dobřejovic. Před přenesením zde byl brod a přívoz. Přenesení a výstavba uskladněných očíslovaných bloků byla dokončena v roce 1974 a o rok později se most opět otevřel veřejnosti. Přemístění mostu bylo ve své době unikátní. V roce 1989 byl most prohlášen národní kulturní památkou.
Nosnou konstrukci mostu tvoří 4 řetězy uspořádané do dvou dvojic. Řetězy jsou uloženy na dvou kamenných pylonech o půdorysném rozměru 4 x 9 m a výšce nad vozovkou 10 m a jsou kotveny do čepů uchycených do železných desek v kotevních blocích. Vlastní dřevěná mostovka je nesena závěsy spuštěnými z čepů nosných řetězů. Pod mostovkou je instalována pojízdná lávka pro drobné opravy. Most je dlouhý 147 m a 6,8 m široký.
S omezeným dovoleným zatížením a se sloupky u vjezdu omezující šířku vozidla slouží most do dnešních dnů.
Text převzat z informační tabule u mostu.
Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.
Zatím nebyly přidány žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.