Orlík nad Vltavou - Žďákovský most

Typ stavby: Silniční mosty
Kraj:Jihočeský
Okres:Písek
Stav objektu:v provozu
Autor:Jen

Popis objektu

Žďákovský most nad přehradní nádrží Orlík převádí silnici I. třídy I/19 v km 62,110. Byl postaven v letech 1957–1967 a v době výstavby se jednalo o největší most svého druhu na světě (největší ocelový prostý plnostěnný dvoukloubový oblouk). V roce 2001 byl vyhlášen za Most století v kategorii ocelových silničních mostů. Jedná se o technicky i esteticky dokonale navržené a provedené mostní dílo s velmi zajímavou a bohatou historií výstavby.

Hlavní výstavba finální konstrukce mostu byla realizována v letech 1957–1967 (s přestávkou 1960–1964), navázala tak na práce z období 2. světové války a poválečného odobí (stavba opěr) a je dílem projektového ústavu Hutní projekt Praha. Most byl vyroben ve Vítkovických železárnách a konstrukci mostu smontovaly Hutní montáže Ostrava.

Z konstrukčního hlediska se jedná o ocelový obloukový most celkové délky 542 m, zpravidla ve výšce 50 m nad hladinou Vltavy. Hlavní nosná konstrukce se skládá z ocelových oblouků, ocelových stojek, železobetonových pilířů a trámů mostovky. Ve středním poli jsou dva ocelové plnostěnné dvoukloubové oblouky o rozpětí 330 m a vzepětí 42,5 m. Oba oblouky leží ve svislých rovinách v osové vzdálenosti 13 m. Obloukové nosníky mají komorový průřez o výšce 5 m, s osovou vzdáleností stěn 1 m, vzájemně ztužené při horních a dolních pásech podélným příhradovým ztužením. Oba oblouky jsou uloženy na železobetonových konzolách, na kterých je patní kloub tvořený čepem o průměru 430 mm. Železobetonové opěry jsou od sebe vzdálené 379 m, vysoké 47 m.

Trám mostovky se skládá ze dvou ocelových podélných nosníků, příčníků a desky mostovky. Pevný bod se nachází uprostřed rozpětí oblouku, na obou opěrách a na betonových pilířích jsou nosníky trámu uloženy posuvně na jednoválcových ložiskách. Nosník trámu je pak svařovaný I průřez o výšce 1,8 m. Rozpětí příčníků činí 12 m, jsou svařované I průřezu, umístěné vzájemně ve vzdálenosti 2,6 m. Příčníky jsou opět svařované průřezu I, jejich výška činí 0,8 až 1 m. Deska mostovky je železobetonová o výšce 0,18 m. Vozovka je v šířce 10,5 m, oba chodníky o šířce 1,25 m. Celková hmotnost ocelových konstrukcí představuje 4 465 t.

V časovém rozmezí červen 2015–říjen 2017 proběhla rekonstrukce mostu, zhotovitelem se stala firma Colas CZ, a. s.

Zdroje: http://old.silnice-zeleznice.cz/archiv/obsah/cislo/220/http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/rekonstrukce-zdakovskeho-mostu-polemika-k-clanku-firmy-colas-z-cisla-4-2015-casopisu-silnice-zeleznice/

Mapa

Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.

Komentáře

Zatím nebyly přidány žádné komentáře.


Přidat komentář

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.

Podobné objekty

Český Krumlov - Nové Spolí

Rožmberk

Horní Poříčí - Žižkův most

Jindřichův Hradec - Římský most