Typ stavby: | Železniční tunely |
---|---|
Kraj: | Moravskoslezský |
Okres: | Frýdek-Místek |
Stav objektu: | mimo provoz |
Autor: | Jen |
Jablunkovský tunel I. byl jednokolejný tunel na trati 320 Bohumín - Čadca a vedl přes Jablunkovský průsmyk. Tunel byl vybudován jako součást Košicko-bohumínské dráhy v roce 1870. V úseku Jablunkov - Čadca proběhlo v roce 1898 zdvojkolejnění tratě, přičemž tunel zůstal i nadále jednokolejný. Vedle něj se v roce 1914 začal budovat Jablunkovský tunel II., zprovozněn pak byl v roce 1917.
Tunel byl dlouhý 606,6 m. Jednalo se o vrcholové tunely s maximálním sklonem 8,1 % s výškou nadloží 24 m. Světlá výška tunleové trouby činila 6 m, šířka pak 5,5 m.
Dne 26. srpna 1939 byly oba tunely značně poničeny odpálením náloží při tzv. Jablunkovském incidentu mezi Polskem a Německem. Mosty byly opraveny v roce 1940.
V roce 1963 proběhla elektrifikace uvnitř tunelu.
Součástí stavby III. železničního koridoru byla od roku 2007 i přestavba tunelů v Mostech u Jablunkova. Původně se mělo jednat o rekonstrukci obou původních tunelů na dva jednokolejné tunely, ovšem později byl přijat návrh na rozšíření Jablunkovského tunelu II.na dvoukolejný a následné zrušení tunelu č. I.Po vyjádření záchranných složek Moravskoslezského kraje byl však projekt přepracován a z tunelu I. došlo ke zrušení pouze jeho severní části. Jižní část byla zachována a využita jako úniková štola z tunelu č. II. Součástí těchto prací byla i rekonstrukce jižního portálu s nápisem Kalchberg 1870 s plánem zachování této části jako technické památky.
Info k rekonstrukci např. na: https://www.ita-aites.cz/files/tunel/2006/4/tunel-0604-11.pdf
Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.
Zatím nebyly přidány žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.