Jáchymov – Jáchymovský tunel

Typ stavby: Železniční tunely
Kraj:Karlovarský
Okres:Karlovy Vary
Stav objektu:mimo provoz
Autor:Amalasuntha

Popis objektu

Jediný tunel již neexistující železniční trati č. 14a z Ostrova nad Ohří do Jáchymova. Na trať se vjíždělo úvratí z tratě 140 v Ostrově nad Ohří (Schlackenwerth) a nacházely se zde zastávky Ostrov – zastávka (Schlackenwerth P. H.), Dolní Žďár (Unter-Brand), Horní Žďár (Ober-Brand)  a Jáchymov (St. Joachimsthal). Trať měla ve své době nejvyšší stoupání v Čechách – 52,6 ‰ na 8,8 kilometrech. Na trať se napojovalo několik vleček v oblast Horního Žďáru. Provoz byl zahájen 21. prosince 1896 a ukončen 3. srpna 1957 kvůli rozšíření silnice do Jáchymova. Tunel byl nejkratším železničním tunelem Československa, měří 18,3 metru.

První předběžná koncese na stavbu železnice byla vydána již v roce 1883, ale pro velkou nákladnost se stavba trati nakonec nerealizovala. Město Jáchymov však na jejím vybudování trvalo, až se v roce 1895 zpracoval realizační projekt, v jehož původním návrhu neměly být mosty, lávky a tunely. O rok později započala stavbu firma E. Gross z Vídně.

Namísto tunelu byl plánovaný hluboký skalní zářez, který se nakonec ukázal jako příliš nákladný a rozhodlo s o proražení tunelu.  Skála se začala v září roku 1896 lámat ručně, protože kvůli nedalekým domům nešel použít dynamit. I přesto, že se pracovalo dvacet čtyři hodin denně, práce postupovaly pomalu, přibližně půl metru za den. V roce 1898 provedla firma František Kuliš z Nejdku vyzdívku klenby tunelu do hloubky pěti metrů z obou stran tunelu. Již v prosinci 1896 byl vypraven za účasti ministra pro železnice první vlak. Kolem roku 1900 bylo zvažováno prodloužení trati do Perninku, Božího Daru a Kovářské. Projekt byl ale zamítnut pro nadměrnou technickou náročnost.

Trať se stoupáním 52,6 ‰ byla velice strmá, což způsobovalo problémy na trati především v zimních měsících. Jízda byla pomalá, po zavedení motorových vozů se rychlost zvedla na 30 km/h. O šest let později byla osobní doprava zrušena a podán návrh na demolici trati. Město Jáchymov, které v té době bylo známým lázeňským střediskem díky radonové léčbě a výstavními lázeňskými domy, se snažilo obnovit osobní dopravu, a to i nátlakem, kdy radní rozhodli o zákazu zastavení autobusům náhradní autobusové dopravy v Jáchymově. V roce 1941 říšská dráha provoz na trati opět obnovila. Od 50. let se po trati vozil uran do Ostrova a odtud putoval dále na východ. S ukončením těžby byl ukončen i provoz trati, zastávka v Jáchymově byla zbourána. V provozu zůstaly jen vlečky.

V roce 1980 byl tunel využíván Státním podnikem Zelenina jako sklad zboží.

V letech 2007–2013 vznikla na zrušené trati cyklostezka.

Zdroj: informační tabule umístěné po trase cyklostezky
Wikipedie, citováno 8. 5. 2018 https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Ostrov_nad_Oh%C5%99%C3%AD_%E2%80%93_J%C3%A1chymov

Mapa

Na mapě se zobrazí všechny objekty v okolí. Mapu lze přibližovat a oddalovat a tím přecházet mezi jednotlivými objekty v databázi.

Komentáře

Zatím nebyly přidány žádné komentáře.


Přidat komentář

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášen/a.

Podobné objekty

Cheb

Bečov nad Teplou

Údolí (Loket)

Všeboř - zatopený most